Noten en gedroogd fruit

Noten en gedroogd fruit
Noten en gedroogd fruit in stalletje op het djemaa el fna plein in Marrakech

woensdag 19 februari 2014

Tagliatelle met kip-bolognese

Dit is een variatie op de originele bolognese saus. In deze variant wordt geen gehakt en runderbouillon gebruikt maar kip en kippenbouillon. Het recept heb ik uit één van mijn favoriete kookboeken, 'Pasta, een passie', uitgeverij Schuyt & Co. De recepten zijn vrijwel allemaal makkelijk om te maken en erg smakelijk.

Vanavond heb ik dus deze pasta gemaakt die hier vaker op tafel komt. De ingrediënten en de verhouding heb ik aangepast naar mijn eigen smaak.

Ingrediënten voor 4 personen: 
Tagliatelle met kip-bolognese
  • Olijfolie 
  • 4 dikke plakken bacon in reepjes 
  • 2 kipfilets, in kleine stukjes 
  • 3 wortels, in kleine stukjes 
  • 2 uien, gesnipperd 
  • 2 stengels bleekselderij, fijngesneden 
  • 3 tenen knoflook 
  • rode wijn
  • kippebouillon 
  • beetje porcini 
  • 1 el tomatenpuree 
  • 2 laurierblaadjes 
  • doosje kastanjechampignons
  • tagliatelle 
  • fijngehakte peterselie   

Bereiding: 
Bak de bacon en de kip tot de bacon knapperig en de kip gaar is en zet deze apart.
Laat de porcini in warm water weken, hak daarna de porcini fijn en zeef het vocht.
Bak ondertussen de wortel, de ui, de bleekselderij en de knoflook tot de ui glazig is.
Voeg de rode wijn, de kippebouillon en het vocht van de porcini toe.
Voeg de tomatenpuree toe en de laurierblaadjes en laat alles een uurtje zachtjes koken.
Als je de saus te dun vind, kan je hem binden met wat bloem of maizena.
Bak dan de champignons en kook de pasta.
Meng de saus, de pasta, de bacon, de kip en de champigons.
Strooi bij het serveren wat peterselie er over.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vijgen in mijn tuin

Vijgen in mijn tuin