Noten en gedroogd fruit

Noten en gedroogd fruit
Noten en gedroogd fruit in stalletje op het djemaa el fna plein in Marrakech

donderdag 13 februari 2014

Pastinaaksoep

Vorig weekend heb ik bij de Kloveniersdoelen in Middelburg pastinaaksoep gegeten. Vond het heerlijk en heb deze week zelf voor het eerst pastinaaksoep gemaakt. Ik heb diverse recepten bekeken op internet en heb het als volgt gemaakt. 

Ingrediënten voor 4 personen:
  • 500 gram pastinaak
  • halve liter water
  • pakje slagroom
  • wat tijm (vers of gedroogd)
  • takje rozemarijn
  • paar tenen knoflook in stukjes
  • zout
  • versgemalen peper 
  • olijfolie 
  • ontbijtspek 
  • beetje kippenbouillon  

Bereiding: 
Verwarm de oven voor op ongeveer 180  °C. Schil de pastinaken. 
De schillen met een halve liter water aan de kook brengen en ongeveer 20 min laten trekken. 
Daarna de schillen uit het water halen en het vocht in laten koken. 
Ondertussen de pastinaak in kleine stukjes in een ovenschaal leggen met de tijm, rozemarijn en knoflook. Zout en peper er over heen strooien en beetje olijfolie er over heen druppelen. Aluminiumfolie over de schaal doen en de pastinaak in ongeveer 50 min in de oven gaar laten worden. 
Als de pastinaken gaar zijn, pureer je deze met het pastinaakvocht, de room en de bouillon met een  staafmixer. Op smaak brengen met zout en peper. 
Bij het serveren garneren met wat uitgebakken stukjes ontbijtspek voor extra smaak. 

Ik heb bij dit recept geen uien gebruikt. De soep was zacht en lekker maar de volgende keer voeg ik er toch wat uien aan toe voor de pit.   




Pastinaaksoep
  
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vijgen in mijn tuin

Vijgen in mijn tuin