Noten en gedroogd fruit

Noten en gedroogd fruit
Noten en gedroogd fruit in stalletje op het djemaa el fna plein in Marrakech

zondag 16 februari 2014

Geroosterde bloemkoolsalade

Van de week heb ik een recept van Ottolenghi uitgeprobeerd. Zijn geroosterde bloemkoolsalade met hazelnoten heb ik voor het eerst gegeten bij de Kloveniersdoelen in Middelburg.  Ik viel als een blok voor de frisse salade met een heerlijke bite..

Ingrediënten voor 4 personen als bijgerecht
  • 1 bloemkool in kleine roosjes
  • wat olijfolie
  • 2 stengels bleekselderij in kleine stukjes gesneden
  • ongeveer 30 gram geroosterde hazelnoten, grof gehakt (of zoveel als je zelf lekker vindt)
  • bosje grofgesneden bladpeterselie 
  • granaatappelpitjes
  • halve tl kaneel
  • halve tl piment
  • 1,5 el ahornsiroop (ik heb als vervanger honing gebruikt)
  • 1 el wijnazijn
  • zout en peper 

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200 gr.
Leg de bloemkoolroosjes op een bakplaat of in een grote ovenschaal en bestrooi ze met peper en zout en besprenkel ze met olijfolie. Rooster de bloemkoolroosjes 25-35 min in de oven tot ze goudbruine randjes hebben. Laat ze daarna afkoelen.

Rooster de hazelnoten in een pan (of in de oven). Wel opletten want het gaat vrij snel. Laat de hazelnoten afkoelen en hak ze grof.

Maak de dressing met de specerijen, honing en wijnazijn.
Meng in een grote kom de bloemkool, granaatappelpitjes, de grof gesneden peterselie, bleekselderij, de hazelnoten en de dressing door elkaar.

Omdat mijn zoon niet tegen noten kan, heb ik zelf de hazelnoten apart erbij geserveerd.
Verder heb ik de salade nog afgemaakt met grote snippers Parmezaanse kaas. Je kan er eventueel nog een groene tahinsaus bij serveren.

Eet smakelijk!

Geroosterde bloemkoolsalade met hazelnoten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vijgen in mijn tuin

Vijgen in mijn tuin