Noten en gedroogd fruit

Noten en gedroogd fruit
Noten en gedroogd fruit in stalletje op het djemaa el fna plein in Marrakech

maandag 17 februari 2014

Chocolade fudge

Chocoladefudge met hazelnoot en cranberries


In het februarinummer van Red kwam ik in het kader van Valentijn een recept van chocolade fudge harten tegen van Yvette van Boven. Het leek me erg lekker dus heb ik deze uitgeprobeerd (maar dan geen hartjesvorm gebruikt). Daarna heb ik ze nog een keer gemaakt, aangepast aan mijn eigen smaak.Ik heb o.a. zout toegevoegd, noten en gedroogde cranberries. Omdat ik zelf van pure chocolade hou, gebruik ik voor dit recept geen melk chocolade. 

Ingrediënten:
  • 500 gram pure chocolade, in kleine stukken 
  • 1 blikje gecondenseerde melk van Friese Vlag 
  • 30 gram boter 
  • zout 
  • hazelnoten, geroosterd en grof gehakt 
  • gedroogde cranberries, in stukjes gesneden 
  • eventueel wat peper 

Bereiding: 
Neem een bakplaat en bekleed die met bakpapier.
Rooster de hazelnoten in een koekenpan. Blijf er wel bij want het roosteren gaat snel.
Hak de hazelnoten daarna grof.
Snij de cranberries in kleine stukjes.  
Verwarm in een pannetje de gecondenseerde melk met boter. Voeg wat zout toe. 
Roer de stukjes chocolade er door heen met een siliconen spatel.
Voeg de hazelnoten en cranberries toe als alles gesmolten is en roer het goed door.
Stort het chocolademengsel op de bakplaat en strijk het met de spatel glad.
Laat het in de koelkast minstens 2 uur opstijven.
Snij daarna de fudge met een scherp mes in blokjes.

Tenslotte 
De fudge kan je het beste bewaren in een afgedekte doos in de koelkast.
I.p.v. de hazelnoten en cranberries kan je natuurlijk andere nootjes of gedroogd fruit toevoegen, al naar gelang je eigen smaak. Zelf vind ik geroosterde amandelsnippers ook een erg lekkere combi.

Heerlijk met een lekker bakje koffie!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vijgen in mijn tuin

Vijgen in mijn tuin