Noten en gedroogd fruit

Noten en gedroogd fruit
Noten en gedroogd fruit in stalletje op het djemaa el fna plein in Marrakech

zondag 4 mei 2014

Worteltjestaart

Deze week ben ik met mijn gezin een paar dagen naar Berlijn geweest. Wat me daar o.a. opviel, waren de vele koffietentjes waar je kaffee und kuchen kon krijgen.

De meest heerlijke taarten en gebakjes hebben we daar gegeten. Alles vers en vaak biologisch. Ik heb er ook verschillende lekkere carrot cakes geproefd en ik kreeg inspiratie om deze zelf te maken. Jaren geleden liep ik daar niet warm voor maar dat is toch langzaam veranderd. Ik begin deze taart steeds meer te waarderen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed kan bakken. Taarten bakken is eigenlijk niet aan mij besteed. Toch heb ik een poging gewaagd. Het recept heb ik uit de Delicious van mei 2014 en heb ik hier en daar wat aangepast. Verder werd in dit recept werd alleen gewerkt met oerzoet en palmsuiker. In plaats daarvan heb ik een mengeling gebruikt van kokosbloesemsuiker en kristalsuiker. 

De glazuurlaag kreeg ik er niet strak op (ik moet vast meer oefenen) maar de smaak was lekker en de structuur van de taart was goed. Voor herhaling vatbaar dus!

Dit heb je nodig voor de taart: 
3 eieren
100 gr kristalsuiker  (of bruine suiker)
50 gr kokosbloesemsuiker
185 gr volkorenmeel 
175 ml zonnebloemolie
2,5 tl bakpoeder
1/4 tl zeezout
1 zakje vanillesuiker
2 tl kaneelpoeder
1 tl gemberpoeder
200 gr fijn geraspte wortels
60 gr rozijnen
60 gr cranberries
100 gr grof gehakte walnoten

Dit heb je nodig voor het glazuur: 
75 gr boter op kamertemperatuur
100 gr monchou op kamertemperatuur
100 gr kristalsuiker en
50 gr kokosbloesemsuiker

Voor de garnering: 
150 ml water
75 gr kristalsuiker
100 gram grof geraspte wortel
wat walnoten en cranberries

Bereiding: 
Verwarm de oven voor op 170 gr.
Voor het kaneelpoeder heb ik 2 kaneelstokjes in de vijzel fijngemalen en het kaneelpoeder daarna gezeefd. Je kan natuurlijk ook kant en klare kaneelpoeder gebruiken. 
Klop met een mixer de eieren, suiker en vanillesuiker totdat het geheel schuimig is en de hoeveelheid is verdubbeld.
Klop daarna de zonnebloemolie er door.
Voeg dan beetje bij beetje de bloem toe en spatel dit er  snel door.
Voeg daarna de specerijen, het zout, de fijn geraspte worteltjes, rozijnen, cranberries en de walnoten toe. Spatel het door het beslag zodat het gelijkmatig is verdeeld.
Doe het beslag in de springvorm en bak de taart in het midden van de oven gaar. Mijn taart was in 40 minuten gaar maar elke oven is natuurlijk anders. Laat daarna de taart afkoelen.

Garnering 
Ondertussen verwarm je voor de garnering 150 ml water met 75 gr suiker. Als het geheel kookt en de suiker is opgelost voeg je de grof geraspte wortels toe. Laat het nog 5 minuten zachtjes koken.
Laat de wortelrasp in de siroop afkoelen. Laat de wortelrasp daarna uitlekken in een zeef en vervolgens op een keukenpapiertje.

Glazuur
Voor het glazuur mix je de boter luchtig en voeg dan de roomkaas en suiker toe. Goed mixen totdat het een mooie massa wordt. Laat het afkoelen in de koelkast.

Bestrijk dan de afgekoelde taart met het glazuur en versier de taart met de zoete wortelrasp en eventueel wat walnoten en wat cranberries.


Omdat er een laag roomkaas overheen zit, kan je de taart het beste in de koelkast bewaren.
Ik heb niet al het glazuur gebruikt omdat ik de taart dan te zoet vond worden. Degenen die wel van zoet houden krijgen een extra toefje zoete roomkaas bij hun stukje taart.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vijgen in mijn tuin

Vijgen in mijn tuin