Noten en gedroogd fruit

Noten en gedroogd fruit
Noten en gedroogd fruit in stalletje op het djemaa el fna plein in Marrakech

zaterdag 17 mei 2014

Aspergetaart met ham en gruyèrekaas

Ik ben altijd weer blij als het aspergeseizoen aanbreekt. Witte asperges zijn een van mijn favoriete groenten.
Dit recept kwam ik jaren geleden tegen in Delicious. Sindsdien maak ik het altijd wel een paar keer in het aspergeseizoen. De dragon zorgt voor een frisse smaak.








Wat heb je nodig voor 1 taart: 
  • 1 kg witte asperges, geschild
  • wat foelie
  • 3 tl suiker
  • 6 velletjes bladerdeeg
  • een paar plakken achterham
  • quichevorm

Voor de vulling:
  • 3 eieren
  • 200 ml kookroom
  • 1 el fijngehakte dragon
  • 150 gr geraspte gruyèrekaas
  • sap van een halve citroen
  • zout
  • peper


Bereiding:
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Schil de asperges en kook ze met de foelie en de suiker beetgaar in ongeveer 10 minuten.
Bekleed de quichevorm met bladerdeeg en bak deze ongeveer 15 min blind voor. Gebruik voor de steunvulling peulvruchten of een speciale steunvulling.
Klop ondertussen voor de vulling de 3 eieren, room, de fijngehakte dragon, het citroensap en de geraspte kaas door elkaar met wat zout en peper.
Beleg de voorgebakken bladerdeegvorm met de plakken ham en schep dan de vulling van room en eieren erop. Leg de asperges in de vulling met de kopjes naar 1 kant.
Bak de taart nog ongeveer 25 minuten in de oven af. Als de vulling nog niet helemaal gaar is, gaar ik de quiche in een paar minuten af met de combi-stand van mijn oven.
Laat de quiche afkoelen voordat je hem aansnijdt.

Lekker als lunchgerecht of als hoofdgerecht met een frisse groene salade en een beenhammetje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vijgen in mijn tuin

Vijgen in mijn tuin