Noten en gedroogd fruit

Noten en gedroogd fruit
Noten en gedroogd fruit in stalletje op het djemaa el fna plein in Marrakech

donderdag 27 maart 2014

Knoflookgarnalen

Ik hou erg van de zomer en ben fan van Spanje. Buiten eten in de zon en dan een genieten van tapas met een lekker glaasje wijn maakt me altijd erg blij. 

Een favoriet en simpel gerechtje voor bij de borrel, zijn knoflookgarnalen met zelfgemaakte allioli en een lekker stuk brood.  Het relaxte en zomerse gevoel krijg ik hiermee vaak terug. Zeker als de garnalen in spiesjes op de BBQ gegaard worden! 

Dit gerecht is ook fijn omdat het makkelijk voor te bereiden is en je er niet veel werk aan hebt als je gasten over de vloer hebt. 

Knoflookgarnalen

Wat heb je nodig: 
  • 1 pond rauwe garnalen, ontdooid 
  • flink wat tenen knoflook 
  • wat olijfolie 
  • chilivlokken (of fijngesnipperd Spaans pepertje) 
  • weinig zout
  • citroen 
  • eventueel wat peterselie


Bereiding:
Meestal marineer ik 's ochtends de garnalen met veel tenen knoflook, fijngesneden of uit de knoflookpers, met een flinke scheut goede olijfolie en wat chilivlokken. Ik voeg maar een heel klein beetje zout toe.
Even goed mengen en in een afgesloten kom een paar uur laten marineren in de koelkast. 
Als je van heel pittig houdt kan je er een fijngesneden Spaans pepertje aan toevoegen i.p.v. de chilivlokken.

Normaal gesproken gebruik ik ongepelde garnalen zonder kop. Deze keer had ik per ongeluk gepelde garnalen meegenomen. Ook lekker, al gaat mijn voorkeur uit naar ongepelde garnalen.
Je kan de garnalen op middelhoog vuur bakken of in een ovenschaal in de oven laten garen (ongeveer 10 min. op 200 gr.) Let op dat ze niet lang nodig hebben om gaar te worden. 
In de zomer rijg ik de garnalen aan een spies en laat ik ze garen op de BBQ. 
Strooi er eventueel wat fijngehakte peterselie over, serveer met een partje citroen, zelfgemaakte allioli en een lekker stuk Bourgondisch brood! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vijgen in mijn tuin

Vijgen in mijn tuin