Noten en gedroogd fruit

Noten en gedroogd fruit
Noten en gedroogd fruit in stalletje op het djemaa el fna plein in Marrakech

donderdag 27 maart 2014

Allioli



Een paar jaar geleden geleden heb ik bij een kookworkshop van La Maravilla allioli gemaakt. Sindsdien maak ik het regelmatig en vind ik allioli uit een potje een stuk minder lekker. De truc die ik daar heb geleerd is dat je de scherpte van de knoflook er af kan halen door eerst de knoflook te poffen. We eten het vaak bij garnalen maar het past veel andere gerechten zoals inktvisringetjes, gegrilde groenten, gebakken aardappeltjes en geroosterd vlees.

Zorg er wel voor dat je verse eieren gebruikt omdat deze in het gerecht rauw verwerkt worden. Ik bewaar de allioli daarom ook niet tot de volgende dag als er een restje over is.   

Wat heb je nodig: 
1 bol knoflook en een los teentje
1 vers ei
wat citroensap
beetje zout naar smaak
zonnebloemolie

Bereiding:
Wikkel de bol knoflook in aluminiumfolie en leg het ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven op 200 gr.
Voel na de 20 minuten of de knoflook al zacht is geworden. Zo ja, druk dan de pulp uit de 'jasjes' van de knoflook. Doe de pulp in de beker van de staafmixer.
Doe er dan een heel ei bij en zet de staafmixer op het ei.
Voeg dan beetje bij beetje zonnebloemolie toe. Hoe meer olie je toevoegt, hoe steviger de saus wordt.
Voeg naar smaak zout toe en citroensap.
Je hebt nu een allioli met een hele zachte smaak. Ik vind het lekker om er nog een (half) teentje verse knoflook aan toe te voegen voor extra pit.
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vijgen in mijn tuin

Vijgen in mijn tuin