Noten en gedroogd fruit

Noten en gedroogd fruit
Noten en gedroogd fruit in stalletje op het djemaa el fna plein in Marrakech

zondag 28 december 2014

Passende wijn bij Indische rijsttafel



Af en toe kook ik Indisch, Aziatisch of maak ik een Indische rijsttafel. Maar een passende wijn vinden bij mijn Indische gerechten vond en vind ik erg lastig. Bij de laatste verjaardag van mijn zoon heb ik een Indische rijsttafel gemaakt voor onze gasten en ben toen op zoek gegaan naar een passende witte wijn. Ik heb diverse geproefd, waaronder een Chardonnay. Deze wordt vaak geschonken bij Oosterse gerechten maar zelf hou ik daar niet zo van. Na veel proeven is mijn keus gevallen op Picpoul de Pinet, Les Jeantels. Een witte wijn uit de Langedoc, Frankrijk. Deze heb ik dus geschonken bij Indische gerechten en de wijn paste ook uitstekend bij de Aziatische gerechtjes die ik samen met mijn familie heb gemaakt voor de kerstdagen (o.a. beef salad en laksa).




Het is een wijn die droog en fris is en fruitig smaakt. Bleekgeel van kleur en erg aromatisch. Hij wordt vooral aanbevolen bij oesters, schelp- en schaaldieren en fruits de mer. Maar hij smaakt dus ook prima bij mijn Oosterse, ietwat kruidige gerechten. Verder kan je hem prima gebruiken als aperitief.  Ik ben blij met mijn vondst en wilde dit graag delen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vijgen in mijn tuin

Vijgen in mijn tuin